Yoga Hakkında (III. Kısım) - Ceren Gündüz (Veteriner Hekim )

Yoga Hakkında (III. Kısım) - Ceren Gündüz (Veteriner Hekim )

A+ A-

   Bütüncül kavram açıklamalarıyla dolu II. yazımdan sonra biraz daha günlük hayata uyarlamalı bir yoga yazısıyla geldim.”Yoga’nın 8 Basamaklı Yolu” anlatımında ikinci basamak olan “Niyama” üzerinde duracağım.
   Niyama, OLUMLU ŞEYLERİN GÜÇLENDİRİLMESİ anlamına geliyor. Saf bir dürtüyle çalışmayı ve şükretmeyi anlatır. Pratikleri öz disipline sahip olmayı içerir. Yapılması gereken beş gözlem veya pratikle kendi içinde dallanır. Birinci basamaktaki “yama”lar ile uyumlanarak güçlenir. Niyamalar zihni, ruhu, ve bedeni besleyerek yoganın olumlama pratiklerini harekete geçirir. Beş farklı niyama kavramı var. Bunlar:
   Saucha, iç ve dış temizlik anlamındadır. Doğru ve dengeli beslenme, rafine şekerden mümkün mertebe uzaklaşma, çeşitli ilaçların ve fazla miktarda alkolün tüketilmemesi ile vücudumuzu temiz tutmak bu pratiğin en önemli prensibidir. Zihni de temiz tutarak öfke,stres veya daha yüksek ritimli duyguların dengeli halini deneyimlemeyi içerir.
   Santosha, hayattan tatmin olma dürtüsüdür. Zamanda, anın içinde kalarak öz şefkati en yüksek seviyede kendimize tanıma pratiğini oluşturur. Neşeyi ve mutluluğu öylesine bir anda hissetmenin, bünyeye nasıl bir etkisinin olacağını deneyimletir.
   Tapas, yaşamı öz disiplinle pekiştirerek tutkuyu harekete geçirmektir. Hayattaki en iyi versiyonumuza ulaşabilmek için motivasyon sağlar. Duygu durum dalgalanmalarında koruyucu roldedir.
   Svadhyaya, benliğimizi kabullenmeyi öğretir. Zihin ve bedeni inceleyerek kendimizi içten dışa tanımamızı, kim olduğunuzu keşfetmeyi öğretir. Svadhyaya pratiklerinde, köklerimizle bağlantıda olmamız veya barışık halde bulunmamız önemlidir. Kendimizi hayattaki tüm durumlarımız ile olduğu gibi kabul etmemiz esastır.
   Shvara Pranidhana, yaratıcıya veya evrene teslim olmayı anlatır. Genel ve içinde bulunduğumuz ihtimallerde en iyi olasılıklar için bütün ile bir olarak “iş birliği” halinin güzelliklerini görmemizi sağlar. İsteklerimizin, karşılaşılan durumla bütünleşmemesi halinde “HER ŞEYİN OLMASI GEREKTİĞİ GİBİ” yaşanacağı duygusunu ve güvenini hissettiren bir pratiktir.
   Saucha, santosha, tapas, svadhyaya ve shvara pranidhana terimleri, yabancı geliyor olsalarda benliğimizde kendiliğinden fark edebileceğimiz anlamlar. Farklı inanış pratiklerinde ve farklı isimlendirmeler ile bilinmelerine rağmen benzer anlamlarda olmaları önemli bir detay. Yoganın  ikinci basamağı olarak anlatmaya çalıştığım niyamalar, umarım faydalı olmuştur.
   Yoga, içinde yaşadığımız organizasyonda ortak bir dil ve yaşam stili olarak da günümüzde en rahat uyumlanabileceğimiz öğretileri kapsıyor. Öğrenebildiğim ve deneyimleyebildiğim şeyleri daha çok paylaşabilmek ümidiyle yazı serimin üçüncü bölümünü sonlandırıyorum. Görüşmek üzere :)

 

 

 


Kaynakça

Yazının görseli yazara aittir.

28-03-2024
Konuk Düşünce Yazarları

Konuk Düşünce Yazarları

info@medyacuvali.com

www.medyacuvali.com

Konuklardan Diğer Yazılar

Bu yazılar da ilginizi çekebilir