Heyelan - Elif Ülkü Arıcı (Fotoğraf )
George Roger[1], Robert Louis Stevenson’un ünlü romanı 'Define Adası' ndan esinlenerek hazırladığı plana 17 yaşında, bir yük gemisinde iş bularak başlar. Dünyayı dolaşmak için yollara düştüğü bu macera dokuz sene sonra Amerika’da son bulur. Roger’ın hayallerinde yazar/tarihçi Katherina Mayo’ya ulaşıp, Afrikalı yerli halka ait fotoğraf ve seyahat notlarını paylaşmak ve onun öncülüğünde Amerika’daki yerli halk üzerine bir süre çalıştıktan sonra, ünlü bir yazar olarak, memleketi İngiltere’ye geri dönmek vardı[2]. Ama maalesef 1929 yılı hayal kurmak için oldukça talihsiz bir dönemdi, New York’ta borsa çökmüş, ‘Kara Perşembe’ adıyla tarihe geçen kriz, domino etkisiyle kısa sürede Avrupa ve hatta kolonilere yayılarak dünya çapında büyük bir ekonomik yıkıma dönüşmüştü. Rodger, o günlerde, günlük yazmayı bir kenara bıraktığından, hayatının nasıl geçtiğini bilemiyoruz. Ama yaşanan büyük buhran, tüm dünyada bir anda yoksulluk, işsizlik ve yeni tehditleri beraberinde getirmişti.
Weimer Cumhuriyetinin ilk Cumhurbaşkanı Friedrich Ebert ve Savunma Bakanı Gustav Noske’nin 1919 yılına ait plaj görüntüleri BIZ’in kapak sayfasına yerleştiğinde, Berlin bürokratları her anın yakalanmasına isyan etmişti kesin ama 1934 sonrası yapılan savaş propagandalarının yanında bu manşet çok masum ve çocuksu idi (1A-1C-1E).
Fotoğrafın başlı başına haber olması, yani foto-röportaj konusu ise, 1905-1933 yılları arasında BIZ’in baş redaktörlük görevini üstlenen vizyoner Kurt Korff’a aitti (1D). Hazırlanan fotoğraf serisi okuyucuyu yakalayan bir giriş fotoğrafı ile başlar, gelişmede olay akışını tamamlayan fotoğraflar bir kaç zirve fotoğrafla hareketlendirilir ve akılda kalan güçlü bir fotoğrafla sonlanırdı. Korff bir taraftan fotoğrafçılarına ilginç röportaj konuları vererek, halkın nabzını tutar, diğer yandan, özel anlaşmalarla fotoğrafçıların tüm fotoğraflarını satın alarak Ullstein Fotoğraf Arşivini genişletirdi.
Ullstein tüm alt yapısı ve yayıncılık haklarıyla Halkı Aydınlatma ve Propoganda Bakanı, P. Joseph Goebbel’e satıldığında, ödenen bedel şirketin sadece bir yıllık gelirinin dörtte birine denk düşmekteydi [6]. Ullstein markasıyla çalışmaya devam eden yayınevinin adı, 1937’de Deutsche Verlag olarak değiştirilecekti.
Artan Nazi baskısıyla 1934'te Amerika’ya göç eden 132.000 kişilik Alman göçmen grubun içerisinde Ullstein ailesi mensupları ve yayınevinde çalışan bazı önemli isimler de bulunmaktaydı. Kurt Safranski (BIZ genel yayın yönetmeni), Kurt Kornfeld (Ullstein Yayınevi fotoğraf içeriği sorumlusu) ve Ernest Mayer (Mauritius Foto Ajansı’nın sahibi) hemen o sene NewYork'ta Black Star Fotoğraf Ajansı’nı kurdu[3]. Büyük bir şans eseri, eski baş redaktörleri Kurt Korff’ın, TIME Magazine ve FORTUNE dergilerinin sahibi Henry R. Luce (2B) ile olan işbirliğininden haberdar olmuşlardı. Luce’un medya grubunda danışmanlık yapan Korff foto-röportaj ağırlıklı yepyeni bir dergi konzepti üzerine çalışıyordu[4]. Rockefeller Center’da, Time Inc yayıncılığın kapısını ilk çalan Ernst Mayer oldu. Apar topar ayrıldığı Berlin’den yanında sadece bir bavul fotoğraf getirebilmişti ve tüm fotoğrafları o gün 5.000 USD’a sattı. Luce, ayrıca Black Star Ajansı’nın fotoğraflarının bir senelik ön satış hakkı için 5.000 USD ödemeyi kabul etmişti[3]. Yapılan anlaşma, ünlü foto-röportaj dergisi LIFE’n ilk baskısından tam 8 ay önceydi (2C).
Konzept çok başarılı olmuş, LIFE kısa sürede 5 milyon’luk tiraja ulaşmıştı. Korff ise, göçmen olmanın getirdiği sınıf farkınından yorulmuş, redaktörlük sorumluluğunun sadece Amerikalılara verilmesini hazmedemeyerek, daha LIFE'ın ilk baskısı çıkmadan Luce'un yayın grubundan ayrılarak Hears yayınevine geçmişti. Onu bu fikrinden caydırma çabaları, 30. Ocak. 1938’de ölümüne kadar olumlu bir sonuç vermedi [4]. Ama Almanların 10 yıl önde götürdüğü, grafik, fotoğraf, foto-röportaj ve rasterize baskı tekniklerine yönelik çalışmaları Amerika’ya aktarılmış oldu.
Kaynakça
1. HatjeCantz 2009 in ‘TagebuchaufzeichnungeneinesFotografenundAbenteurers.’ AndreaHolzherr, IsabelSiben Yayınevi, ISBN 9783775723848
2. CaroleNaggar in ‘ George Rodger: An Adventure in Photography, 1908-1995.
3. Smith; 'C. Zoe in ‘TheHistory of Black Star Picture Agency: "Life's"European Connection’ 1984, Paperpresented at the 67th, Annual Meeting of theAssociationforEducation in JournalismandMassCommunication, Gainesville; FL, August 5-8;1984.
4. David Oels, UteSchneiderin ‘Der ganzeVerlagisteinfacheineBonbonniere: Ullstein in der erstenHälftedes 20. Jahrhunderts, Walter de GruyterGmbH&Co, ISBN 3110389371, 9783110389371
5. OlafKunde in ‘GeschichtedesmodernenFotojournalismus: UrsprüngeundEntwicklung 1850 – 1990’.
6. http://www.polunbi.de/inst/ullstein.html