KAVRAMSAL SANAT
Kavramsal sanat terimi, 1960’ların ortalarında ortaya çıkan bir fikir hareketidir. Sanatın herhangi bir nesneyle ya da mekânla sınırlandırılamayacağı fikrini taşır.
Ready Made( Hazır Nesne)
Akımın öncüsü , Fransız Sanatçı Marchell Duchamp’dır. Kavramsal Sanatın temelleri, Dushamp’ın 1914’te ortaya attığı, hazır nesne kavramına dayanmaktadır.
Marchell Dushamp’ın (1917 ) Çeşme adlı çalışması , Mott Works adında bir dükkanda satın alınan, seri üretilmiş bir pisuardır. Dushamp bu pisuarı R. Mutt diye imzalamış ve bir sergiye göndermiştir. Bu çalışması ile Dushamp , sıradan bir nesneyi bir sanat yapıtı olarak sunarak genel geçer sanat algılarını sarsıp düşünsel deneyimin ön plana çıktığı bir yaklaşım ortaya koymuştur .
Kavramsal Sanatçı Sol Lewit’a göre «Kavramsal sanatta fikir veya kavram, sanat eserinin en önemli kısmıdır. Tüm planlamalar ve karar almalar önceden yapılır ve fikrin uygulamaya geçirilmesi ikinci planda kalır. Fikir, sanat yapan bir makina haline gelir.»,
Sol Lewitt, Sentences on Conceptual Art, 1969.
Joseph Kosuth: Günümüzün en tanınmış kavramsal sanatçılarındandır. Kavramsal sanatta olabildiğince az malzeme kullanılmasını ve minimalist yaklaşımı benimsemiştir. Kosuth’a göre, “Duchamp’tan sonra tüm sanatlar kavramsal sanat üst başlığında değerlendirilmelidir. Çünkü kavranılası bir değeri olmayan şey, sanat değildir.”
Joseph Kosuth'un 1965
Bir Ve Üç Sandalye :Joseph Kosuth bu çalışmasında, bir gerçekliğe üç farklı açıdan yaklaşılabileceğini göstermiştir.
Kaynakça
Antmen, A. (2014). 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. (6. Baskı)istanbul: Sel Yayıncılık.
Atalan , O .(2012). Ready-Made Kavramı Günümüz Sanatına Ve Sanatçısına Etkisi
Rose, B“Orlan: Is It Art/Orlan and the Transgressive Act”, Art in America, 81:2 (February 1993)
Lynton, N. (1989). Modern Sanatın Öyküsü. İstanbul: Remzi Kitabevi
Modern Sanatta Nesne Ve Mekân İlişkisi Tayfun Sırma Yüksek Lisans Tezi(2019).