Arte Povera (Yoksul Sanat)

Arte Povera (Yoksul Sanat)

A+ A-
’Arte Povera , Germino Celant (1969)

        Arte Povera İtalya’da gelişen özgürlükçü kavramsal temelli ,klasik estetiği yıkmayı amaçlayan bir sanat harekatıdır. Akımın temel özelliği atık,geri dönüştürülebilir doğal malzemelerin sanat nesnesi olarak kullanımıdır. Bu yüzden de yoksul sanat olarak da adlandırılır.  İtalyan küratör ve yazar Germano Celant  1967 yılında  dönemin çeşitli akımlarının genel özelliklerini ortaya koymak için ‘Arte Povera ‘ terimini kullanmıştır. Celent’ın ‘’Arte Povera Kavramsal, Hakiki ya da İmkansız sanat” başlıklı kitabı, ile birlikte akım İtalya dışında da tanınıp ,  etki göstermeye başlamıştır.

          Mario Merz, Michelangelo Pistoletto, Alighiero Boetti, Pino Pascali, Marisa Merz, Gilberto Zorio, PIer Paolo Calzolari gibi sanatçılar akımın önemli temsilcileridir.

Arte Povera temsilcileri , değerli olanla değersiz olanı, geçmişle bugünü, tarihsel olanla güncel olanı bir arada kullarak kendilerine özel bir sanatsal bakış açısı gelitirmişlerdir. Aynalar,neon ışıkları , kahve ,  cam, gazete ip, toprak, yağ, demir , ağaç gövdesi,  bakır, çinko, naylon gibi  gündelik yaşama ait malzemeler Arte Povera sanatçılarının kullandığı malzemelerin temelini  oluşturmuştur.

Michelangelo Pistoletto , ‘ Paçavraların Venüsü’(1967)

Arte Povera sanatçılarının her biri farklı malzeme ve kvramlar üzerinden  yapıtlar ortaya koymuşlardır. Giovanni Anselmo, plastik, su, sebze gibi malzemeler kullanarak enerji, gerilim, yerçekimi gibi olguları görselleştirmiştir. Jannis Kounellis, demir, kahve, pamuk, ahşap, taş, ateş, bitki ve canlı hayvanlar, çuval gibi malzemelerle ilginç mekânlar kurgulamıştır. Michelangelo Pistoletto , ‘ Paçavraların Venüsü’ adlı entelasyonunda   bir zamanlar değerli  ve estetik bir hayranlık uyandıran Venüs’ü  , yüzü duvara dönük paçavralar içerisinde bir kalıntı olarak karşımıza çıkarmaktadır. Luciano Fabro, Arte Povera’nın atık malzeme yönelimine karşılık, altın ve kürk gibi pahalı malzemeler ile yaptığı heykelleri İtalya’nın zengin kültürel geçmişine göndermede bulunmuştur. Pino Pascali, peluş, saman, konserve kutuları gibi malzemeleri dönüştürerek hayvan ve bitki formlarını hatırlatan heykeller yaratmıştır. Gilberto Zorio, nemlenme, ısınma, basınç, buharlaşma gibi doğal fizik yasalarına göndermede bulunarak enstalasyonlar üretmiştir.


Kaynakça

KAYNAKÇA Antmen. A. 20.yy.da Batı Sanatında Akımlar. Sel Yayıncılık, 2013, İst,

http://kolajart.com/wp/2020/12/17/isil-savaser-arte-povera/erişim 10.10.2023

10-10-2023
Ayşen Balcı Çınar

Ayşen Balcı Çınar

Grafik Tasarım, Öğretim Görevlisi

"Bildiğim tek şey hiçbir şey bilmediğimdir". Sokrates...

aysen_balci@hotmail.com