Tasarım İlkeleri “Görsel Devamlılık ” ve “Vurgu”
Görsel bilgiyi iki boyutlu yüzey üzerine aktarabilmemiz için hiç kuşkusuz ki belli tasarım ilkelerini ve kurallarını bilmemiz gerekiyor. Tasarım ilkeleri bizim tasarımımızın görsel rehberleridir. Tasarım ilkelerine ve tasarım öğelerine dikkat edilmeden yapılan bir tasarım etkili bir tasarım olamayacak ve gelişi güzel bir yerleştirme izlenimi verecektir.
Görsel Devamlılık
İzleyicinin gözü, tasarım yüzeyinde belli bir yönde hareket eder . Bir tasarımda yer alan öğeler (çizgi, ton, leke, doku gibi) kopukluk yaratmadan geçişler sağlayabiliyorsa görsel devamlılık sağlanmış demektir. Bir tasarımda görsel devamlılığın sağlanması, beraberinde görsel ritmi de sağlayacaktır. Hareket duygusu yaratan görsel ritimler optik devamlılık sağlarlar. Tasarımdaki süreklilik, akıcılık, etkileyicilik ya da gelişi güzel olmayan tekrarlar aracılığıyla tasarımda hareketlilik ve devamlılık sağlanabilir.
Victor Vaserely, Zebra 1938 Victor Vaserely, Vega 1968
Tek bir tasarım içerisinde olabileceği gibi, birden çok tasarım arasında da görsel devamlılık unsuru sağlanabilir. Bütünün, bir parçası olarak algılanması açısından , bir yayınevinin kitap kapaklarında, bir ambalaj tasarımında, bir reklam kampanyası serisinde görsel devamlılık ilkesinden yararalanılabilinir.
Vurgu
Tasarımın izleyici açısından ilgi çekici hale gelebilmesi ve izleyicinin dikkatini çekebilmesi için tasarımda vurgu öğesinden yararlanmamız gerekir. Eğer tasarımda vurgu öğesinden yararlanmak isteniyorsa, tasarımcı bunu iyi bir şekilde planlanmalıdır, unutulmamalıdır ki “herşeyin vurgulandığı bir tasarım hiç bir şeyin vurgulanamadığı bir tasarımdır”. Tasarımda vurgu renk, doku, ton, çizgi gibi bir unsurun ön plana çıkması ile sağlanabilir.
Renk öğesi ile vurgulama örneği
Yararlanılan Kaynaklar
Öztuna, Y (2006), Tasarımda Görsel Rehberler. Grafik Tasarım Dergisi,2, 62-65.
Becer, E (1997), iletişim ve Grafik Tasarım, Dost Kitabevi.
Öztuna, H.Y(2002), Sanatın Özü (Basılmamış Kitap).